שתלים קורטיקליים – הפתרון האלגנטי לשתל שנכשל

שתלים קורטיקליים ייעודיים למניעת כשלונות

שתלים קורטיקליים מסייעים כיום לרופאי שיניים להקטין עוד יותר את הסיכון לכישלון של שיקום הפה על גבי שתלים.
כישלון של השתלת שיניים לא תמיד קורה בן רגע. כישלון של קליטת השתלים יכול להיות מיידי או לקרות בהדרגה לאורך שבועות או חודשים עד שהמטופל ישים לב אליו.

שתלים קורטיקליים – חשיבות האבחון

אבל ראשית, מה זה בעצם כישלון של השתלת שיניים?

במהלך טיפול של השתלת השיניים מלאה בכל הלסת עוקרים שיניים לא טובות ובמקום שיניים אלו ושיניים שהיו חסרות בלסת, שמים מערכת שיניים חדשה.

מערכת השיניים החדשה בנויה בגדול משלושה חלקים. החלק הראשון הוא הבסיס שמקבע את מערכת השיניים ללסת ואלו הם שתלים דנטליים המושתלים בפיו של המטופל וברוב המקרים יהיו מעוגנים בהברגה לעצם הלסת שלו.
החלק השני של מערכת השיניים הוא גשר שמחבר בין כל השתלים בלסת. על גשר זה ימקמו את הכתרים.
החלק השלישי הוא הכתרים בין אם הם כתרי חרסינה או כתרי זירקוניה. הכתרים מהווים בעצם את השיניים החדשות והן יושבות על הגשר המעוגן אל הלסת בעזרת השתלים הדנטליים.

במקרים שאחד או יותר מהשתלים הדנטליים לא נקלטים מתחילה להיווצר תגובה דלקתית באזור החניכיים סביב השתל. זה מתחיל באדמומיות ובנפיחות שהולכת וגדלה ולאחר מכן גם בהיווצרות הפרשות מוגלתיות.

במקרים כאלו הסבל של המטופל מצריך התערבות מהירה של רופא שיניים. טיפולים אנטיביוטיים אנטי דלקתיים, יכולים להקטין את הדלקת אך במידה והשתל יוצר חיכוך עם רקמת החניכיים או שחלק, אפילו קטן ממנו נחשף לאוויר הדלקת תחזור שוב ושוב גם לאחר גמר הטיפול. במקרים כאלו יש צורך להוציא את השתל ולבצע השתלת שיניים חדשה למטופל.

ברור שכשקורה דבר כזה למטופל נגרמת אי נוחות רבה גם בעקבות הדלקת שמתפתחת בגלל דחיית השתלת וגם בגלל הצורך בטיפולים נוספים על מנת לתקן את הנזק.

שתלים קורטיקליים – סוף מעשה בהשתלה תחילה

אחד האתגרים הגדולים של רופא שיניים המבצע השתלות שיניים היא לדאוג במהלך הטיפול לצמצום הסיכון לדחיית השתלים הדנטליים שאותם הוא משתיל בפיו של המטופל.

כמובן שלניסיון של רופא השיניים וליכולת שלו לאתר בעיות ולאבחן נכון את מבנה הלסת, החניכיים ועצמות הלסת יש השפעה גדולה מאוד על היכולת שלו להשתיל את השתלים הדנטליים במיקומים הטובים ביותר, בזוויות נכונות ובכך למנוע או לפחות לצמצם משמעותית את הסיכוי לדחיית השתלים.

ד"ר בלן, מרופאי השיניים המנוסים בישראל בתחום השתלות השיניים, אחראי יחד עם חברת השתלים Noris Medical לכמה מהפיתוחים המתקדמים בעולם בתחום השתלים הדנטליים שהיוו פריצות דרך טיפוליות למקרים מורכבים כמו השתלת שיניים במקרים של חוסר עצם.

אחד הפיתוחים האחרונים של ד"ר בלן הוא שיפור של שתלים דנטליים הנקראים שתלים קורטיקליים. שתלים אלו המעוגנים לאזור הקורטיקלי של העצם ומכאן שמם.
הפיתוח של ד"ר בלן התמקד באזור ההברגה העליון של השתלים הדנטליים הקורטיקליים ובעצם יצר בחלק העליון של השתל אזור חלק במקום המשך של ההברגה.

מאחר וחלקו העליון של השתל הדנטלי יוצא מתוך העצם ובא במגע עם רקמת החניכיים הפיכת שטח הפנים שלו לחלק בחלקו העליון מצמצם משמעותית את החיכוך של השתל עם רקמת החניכיים ומקטין בכך את הסיכוי להתפתחות דלקת מקומית שתוביל לדחייתו של השתל ע"י הגוף.

ע"י שימוש בשתלים קורטיקליים ייחודיים אלו ניתן כיום לטפל באנשים רבים שעברו השתלת שיניים שנכשלה ולדאוג כי השתלים החדשים שיושתלו בפיהם לא ייצרו תגובה דלקתית ויאפשרו לשתל להיקלט ולהם ליהנות ממערכת שיניים חדשה, יפה ויציבה.

פתרונות למצבי קיצון