איך לזהות סימני דחיית שתל שיניים?

השתלה דנטלית היא הליך כירורגי נפוץ מאוד ובעל סיכוי גבוה מאוד להצלחה, אך בכל זאת אחוז קטן מההשתלות נכשלות והשתל נדחה מהגוף. כאשר השתלה נכשלת יש לכך סימנים, שכדאי מאוד לשים לב אליהם מוקדם ככל האפשר. אם סימני דחיית שתל שיניים דנטלי החלו להופיע, פנו בדחיפות לרופא שיניים.

מדוע שתל שיניים דנטלי נדחה?

ההליך של השתלת שיניים כרוך בהחדרת גוף זר אל תוך הרקמה הרכה של החניכיים. ישנן סיבות רבות מדוע שתל עלול להידחות, אך הנפוצה שבהן היא התפתחות של דלקת באזור המנותח, שמפריעה לרקמה לקלוט את השתל. הדלקת עלולה להיווצר בגלל היגיינת פה לקויה או זיהום שחדר פנימה במהלך ההשתלה עצמה.

סיבות נוספות שעלולות להוביל לדחיית שתל שיניים כוללות הידלדלות דרמטית של עצם הלסת בחניכיים ונוכחות גורמים חיצוניים שמאיטים את קצב ההחלמה הטבעי של החניכיים כמו עישון סיגריות.

סימני דחיית שתל שיניים

זיהוי סימני דחיית שתל דנטלי

סימני דחיית שתל שיניים מתחלקים לשתי קטגוריות – סימפטומים גלויים לעין וסימפטומים סמויים מן העין.

הסימפטומים הגלויים לעין מופיעים בתקופה של עד 45 יום לאחר השתלת השיניים ובעגה הרפואית הופעתם נקראת "כישלון מוקדם" של השתל. סימני דחיית שתל שיניים אשר ניתן לזהות אותם בעין בלתי מזוינת כוללים:

• נפיחות במקום המנותח לאורך זמן.
  • תחושת כאב, במגע ו/או בלעדיו.
  • חוסר יציבות או תזוזה של השתל ממקומו.
  • הפרשה של מוגלה גלויה לעין.

מצד שני, קיימים גם סימפטומים סמויים לדחיית שתל שיניים, מה שנקרא בעגה הרפואית "כישלון מאוחר". למעשה, מדובר בדלקת שקצב התפתחותה איטי במיוחד – 5 עד 10 שנים. סביר להניח שמטופל יפספס את הסימפטומים המקדימים שלה מאחר והם דומים לאלה של מחלת חניכיים רגילה, כלומר דימום קל וחניכיים אדומות. לרופא שיניים יש את הכלים והמיומנות הנדרשת כדי לאבחן את הבעיה, לכן חשוב להקפיד על הגעה לביקורת במרפאה בתדירות הנדרשת.

כאבי חניכיים לאחר השתלת שיניים

אצל מי נוטים להופיע סימני דחיית שתל דנטלי?

הסיכוי לדחיית שתל דנטלי עלול לגדול על פי הרקע הרפואי והרגלי החיים של המטופל. בין המצבים שמשפיעים על הסיכויים ניתן למצוא:

• חולי סכרת בלתי מאוזנת.
  • חולים במחלות לב.
  • בעלי מחלות מטבוליזם (חילוף חומרים).
  • בעלי מחלות מערכתיות.
  • בעלי מחלת חניכיים שלא טופלה כראוי.
  • ציבור המעשנים.

חשוב לציין כי גם אם ישנם מטופלים שנמנים עם אחת מהאוכלוסיות שצוינו לעיל, מצבם אינו אוסר על השתלת שיניים בתנאי שהמחלה נמצא תחת שליטה. בכל מקרה, יש להתייעץ עם רופא השיניים כיצד לנהוג והוא יתדרך את המטופל בהתאם למצבו על מנת למקסם ככל ניתן את סיכויי ההצלחה של קליטת השתל החדש.

גיליתי סימני דחיית שתל דנטלי – מה עושים?

אם הדלקת אובחנה בשלב מוקדם, רופא השיניים ינסה לעצור את המשך התפתחותה ולהציל את השתל באמצעות ניקוי וחיטוי יסודי של האזור המודלק. הוא עשוי גם להורות על נטילת אנטיביוטיקה על פי שיקול דעתו.  במקרה שמדובר לא בשתל בודד אלא בלסת שלמה שהושתלה, המטופל יופנה במהירות למרפאה לביצוע צילומי CT כדי לאבחן בצורה מדוקדקת את הסיכה לדלקת והאם אכן מדובר בדחיית שתל. אם חס וחלילה כל הניסיונות לעצירת הדלקת נכשלו, לא נותרה ברירה אלא להחליף את כל מערכת השתלים.

צילום CT

הקפדה על היגיינת פה כטיפול מונע

הטיפול הטוב ביותר שיכול למנוע הופעה של סימני דחיית שתל דנטלי מלכתחילה הוא שמירה על היגיינת פה תקינה לאורך זמן: להקפיד לצחצח את השיניים פעמיים ביום, בוקר וערב, ולהשתמש באביזרים נלווים כמו חוט דנטלי ומי שטיפת פה. בנוסף, אל תשכחו להגיע לביקור חצי שנתי אצל השיננית כדי שהניקוי יהיה יסודי וביקורת שנתית אצל רופא השיניים בשביל לאבחן בעיות בהקדם לפני שיחמירו.

יש לכם שאלות נוספות על זיהוי סימני דחיית שתל דנטלי? צוות מרפאת השיניים המקצועי והמיומן של ד"ר יגאל בלן ישמח לענות על כל שאלה.