פרי- אימפלנטיטיס: חיזוי בסיכון לפתח את הדלקת

מהי פרי- אימפלנטיטיס?

זוהי דלקת סביב השתל שיכולה להתפתח בתהליך ההשתלה או אחריו, ולפעמים גם שנים לאחר ההשתלה. פרי- אימפלנטיטיס דומה לדלקת חניכיים רגילה, אבל היא מתקדמת מהר יותר וקשה יותר לאבחון.

הסיבה להיותה של דלקת חניכיים סביב שתל חמורה ומסוכנת יותר מדלקת סביב שן רגילה קשורה בהבדל הגדול שקיים בין השן הטבעית לשתל. השן ניכונה מטבעה במערכות רבות המגנות עליה ועוזרות לה להשתקם במקרים של פגיעה וזיהום. ההגנה העיקרית על השן היא שכבת הגנה שבה מערכת בלימת זעזועים המקושרת למערכות הדם והחיסון.

חדשות טובות ורעות על פרי- אימפלנטיטיס

אחרי שלמדנו על פרי- אימפלנטיטיס יש לנו חדשות רעות וחדשות טובות:

החדשות הרעות באמת הן שהמחלה נפוצה מאוד, ומוערכת כפוגעת בסביבות 20%- 35% מהמטופלים בתום שנתיים אחרי שהשתלים נקלטו אצלם.

אך חדשות טובות שמקורן בפרסומים מהחודשים האחרונים הן שמחקר חדש מצביע על אפשרות של בינה מלאכותית (AI) לנתח את הסיכון של מועמד להשתלת שיניים לפתח פרי אימפלנטיטיס, כמו גם את הסבירות שלו להחלמה מוצלחת.

פרי- אימפלנטיטיס

שימוש בבינה מלאכותית כדי לחזות תוצאות התחדשות מוצלחות

לאחרונה פורסם כי צוות מבית הספר לרפואת שיניים של אוניברסיטת מישיגן פיתח אלגוריתם למידת מכונה. האלגוריתם נקרא Fast and Robust Deconvolution of Expression Profiles או בקיצור FARDEEP. מטרת האלגוריתם הוא להעריך את הסבירות של מטופל לתוצאה מוצלחת לאחר טיפול כירורגי בפרי- אימפלנטיטיס. המחקר מתאר כיצד חוקרים השתמשו ב-FARDEEP כדי לנתח דגימות רקמה מקבוצת חולים עם פרי- אימפלנטיטיס שקיבלו טיפול משקם. הם מדדו גם חיידקים פתוגניים וגם סוג ספציפי של תאי מערכת החיסון בכל דגימה.

פרי- אימפלנטיטיס עלולה להוביל לאובדן עצם מתקדם, דימום, מוגלה וגם לאובדן השתלים הדנטליים והכתרים. החלפה של שתל דנטלי במקום שנפגע בעבר היא הליך מאתגר מאוד בגלל איכות עצם ירודה וריפוי מאוחר. לכן, אלה חדשות טובות מאוד שבעתיד נוכל כנראה לחזות מי הם המטופלים שנמצאים בסיכון לפתח את המחלה.

כלומר, ייתכן שניתן יהיה לחזות את הסיכון לפרי- אימפלנטיטיס לפני ביצוע השתלת שיניים. החוקרים מאוניברסיטת מישגן ציינו כי נדרשים ניסויים קליניים נוספים בבני אדם לפני ש-FARDEEP תהיה מוכנה לשימוש נרחב על ידי רופאים.

פרי- אימפלנטיטיס

המחקר מציע גישה מותאמת אישית למטופל המאפשרת  לזהות את סוגי החולים המגיבים טוב יותר לטיפולים. באמצעות טכנולוגיית בינה מלאכותית ניתן לקבוע את רמת הסיכון עבור מטופל ספציפי. מה הסיכויים שלו לכשל בשתלים ולפתח סיבוכים לאחר טיפול כירורגי שעוסק בשתל דנטלי. כך, לרופא השיניים שלו יש אפשרות להציע למטופל את האלטרנטיבה הטיפולית המתאימה לו ביותר.

לסיכום,

מטופלים שעברו השתלה צריכים להמשיך לשמור על היגיינת הפה ולתחזק את החניכיים. הטיפול העתידי בעזרת בינה מלאכותית מבטיח חיזוי של סיכויי המטופל לפתח פרי- אימפלנטיטיס. לדעתנו, עתיד רפואת השיניים כבר בטווח הקרוב הוא מרגש ומפעים.

בלוג השתלת שיניים שיקום הפה