fbpx

סוגי השתלות שיניים: המדריך למי שרוצה לדעת יותר

סוגי השתלות שיניים: המדריך למי שרוצה לדעת יותר

זמן קריאה: 3 דקות

המדריך המלא למגוון סוגי השתלות שיניים

פעם הייתה נהוגה שיטה אחת להשתלת שיניים, אך למרבה הצער, היא לא התאימה לכולם. היום סוגי השתלות שיניים הם מגוונים ונבדלים זה מזה במשתנים שונים: אורך הטיפול, קהל היעד וסוג השתלים הדנטליים

סוגי השתלות שיניים

לפני שנים, כאשר השתלת שיניים הייתה הליך רפואי יחסית חדשני, היה נהוג להתאים את המטופל או המטופלת להשתלת השיניים ולא להפך.

למה הכוונה?

לכך שהייתה נהוגה שיטה אחת בלבד להשתלת שיניים, אשר כללה טכניקה מסוימת וחומרים מסוימים, ומי שלא התאים או התאימה לשיטה זו – לא יכלו לעבור השתלת שיניים. מאז, בזכות התפתחותה של הטכנולוגיה הדנטלית, תחום השתלות השיניים התקדם באופן משמעותי וכעת ניתן לבחור בכל מני סוגי השתלות, בהתאם לצורך של כל מטופל ומטופלת.

סוגי השתלות שיניים –  השיטה הארוכה והשיטה המהירה

השיטה להשתלת שיניים בשלבים (ארוכה)

בעבר היה פופולארי לבצע השתלת שיניים לטווח ארוך, כלומר לפצל את הטיפול לכמה שלבים, מתוך הנחה שהגוף זקוק לזמן רב בכדי להתאושש אחרי כל טיפול כירורגי. שיטה זו לעיתים מכונה על ידי רופאי שיניים וותיקים בתור השיטה ה"קלאסית". עיקרה הוא להשתיל את השתלים הדנטליים לתוך עצמות הלסת, להמתין עד החלמה מלאה הקרויה Osseointegration, ורק אז להבריג את כתרי השיניים. התהליך אורך בין מס' חודשים לשנה וחצי. כיום כבר ידוע כי שיטה זו אינה היעילה ביותר בהכרח, שכן בשיטת ההשתלה בהעמסה מיידית, כאשר הפה עובר טראומה כירורגית אחת – הגוף מצליח מתאושש במהרה גם כן, ולעיתים אף באופן מוצלח יותר.

השתלת שיניים (all on 4)

מדובר בהליך רפואי מתקדם אשר צבר פופולאריות רבה והפך למבוקש ביותר בתחום השתלות השיניים. בהשתלה זו, אין הפרדה בין ההליכים הכירורגיים וכל הפעולות מתבצעות באותו טיפול. זאת מתוך גישה רפואית שנקראת "העמסה מיידית" אשר גורסת כי טראומה אחת לפה עדיפה על מצבור של טראומות, והגוף מתאושש מהר וביעילות ולא מותש מהפסקות ההחלמה באמצע. בזכות שיטה זו ניתן לקבל מערכת שיניים מותאמת אישית כבר ביום הטיפול, כאשר הכתרים הסופיים אמנם מותקנים כעבור חודשים ספורים מההליך, אך גם הכתרים הזמניים משמשים את המטופלים והמטופלות באופן יעיל בכל תפקודי החיים.

סוג השתלת השיניים קשור לסוג השתלים הדנטליים

כאמור, קיימת שיטה מתקדמת להשתלה מהירה שאינה מצריכה חלוקה לשלבים של ההליך או להליכים רפואיים שלפניו. סוג השתלת השיניים למעשה קשור באופן הדוק לסוג השתלים הדנטליים בהם יעשה שימוש בטיפול. כמו כן, מי שיחליטו בסופו של דבר איזו השתלה מתאים לבצע, הם הרופאים. כאשר לרופא או לרופאת השיניים יש די ניסיון בשימוש בשתלים דנטליים מסוגים שונים, הם ידעו איזה שתל יתאים בדיוק לכל מטופל ומטופלת, ובאיזה איזור בחלל הפה יש למקם אותו. רופאי שיניים מנוסים, מקצועיים ובקיאים בסוגי שתלים שונים ידעו להתאים באופן מדויק שתלים למטופליהם, מתוך הבנה עמוקה של מצבם הייחודי ומהכרת היתרונות והחסרונות של כל סוגי השתלים.

אך גם בתחום ההשתלות המבוססות על העמסה מיידית, אין רק סוג אחד של השתלה. או יותר נכון לאמר – אין סוג אחד של שתלים דנטליים, שהרי סוג ההשתלה נגזרת מסוגם של השתלים. כאשר יש צורך בשימוש בשתלים ייחודיים, הטכניקה עצמה משתנה.

השתלת שיניים לאחר השתלת עצם

השתלת שיניים זו כוללת הליך רפואי מטרים שנקרא השתלת עצם (לאחר הרמת סינוס). קהל היעד של השיטה הוא מטופלים ומטופלות מחוסרי עצם בלסת, אשר אינם יכולים לעבור השתלת שיניים סטנדרטית. אלה בוחרים בשיטה זו, אך חשוב לציין שקיימות השתלות נוספות למחוסרי עצם – השתלה בזאלית והשתלה זיגומטית.

השתלת שיניים זיגומטית

בהשתלת שיניים זיגומטית, מתבצע עיגון של השתלים הדנטליים לעצם הלחי (קרויה גם עצם הזיגומה). השתלים הייעודיים להשתלה זיגומטית ארוכים יותר ומצליחים להתברג גבוה מעצם הלסת אל עצם הלחי, ובכך עוקפים את האיזור החסר והבעייתי באופן יצירתי ומדויק. בשיטה זו ניתן לחסוך את תקופת ההחלמה הארוכה מהרמת הסינוס והשתלת העצם, את הכאבים ואת המחיר הכפול על שני טיפולים.

השתלת שיניים בזאלית

השתלת שיניים בזאלית היא הליך אשר מתאים למטופלים ומטופלות הסובלים מחוסר עצם בלסת התחתונה (שלא כמו הזיגומטית, ללסת העליונה). השתלים הייחודיים לטכניקה זו נקראים שתלים בזאליים, או שתלי דיסק, והם מעוגנים מצידי החניכיים במקום מלמעלה ללסת התחתונה. בשילוב עם שתלים דנטליים רגילים, ההשתלה נותנת פתרון מצוין למטופלים ומטופלות שסורבו לקבל טיפול עקב "אי התאמה".

סוגי השתלות שיניים – אז איזו השתלה מתאימה לי?

השתלת שיניים

 

בלוג השתלת שיניים
לחיוג מהיר למרפאה