fbpx

השתלת עצם בחניכיים – הפתרון לאובדן עצם בלסת

השתלת עצם בחניכיים – הפתרון לאובדן עצם בלסת

זמן קריאה: 3 דקות

בעבר, מטופלים רבים שאיבדו את שיניהם מסיבה כזו או אחרת לא יכלו לקבל תחליף ראוי ונידונו להמשיך להיות מחוסרי שיניים, מה שכמובן פגע בצורה משמעותית באיכות חייהם. אבל כיום רפואת השיניים המודרנית מסוגלת לתת פתרון לאותם מטופלים באמצעות פרוצדורה שנחשבת לנפוצה מאוד במסגרת שיקום הפה – השתלת עצם בחניכיים.

מתי עושים השתלת עצם בחניכיים?

כדי לענות על השאלה מתי עושים השתלת עצם בחניכיים, צריך קודם כל להבין מה קורה אחרי שהשיניים נושרות.

 

גוף האדם הוא לא פחות ממכונה מופלאה, ש"מתוכנתת" להיות יעילה ככל הניתן. לאחר ששן נושרת ממקומה בחניכיים נותרת בנקודה שהתפנתה רק עצם הלסת. מבחינת הגוף, העצם הזו סיימה את תפקידה מאחר ואין לה יותר שן להחזיק בה, לכן הוא סופג חזרה את הסידן לשימוש חוזר במקומות אחרים.

"<yoastmark

הבעיה היא שהגוף אינו מודע לאפשרות להשתיל שן חדשה במקום זו שאבדה, ובהיעדר עצם בלסת השתלת שיניים הופכת מורכבת יותר כי אין בסיס שיחזיק את השתל. ישנה חשיבות רבה לכמות העצם באזור ההשתלה, לכן כמות קטנה מדי עלולה לפגוע קשות בסיכויי ההצלחה של קליטת השתל בלסת. ובמקרה כזה שיקום הפה מצריך ביצוע פרוצדורה של השתלת עצם בחניכיים.

 

מהי השתלת עצם בחניכיים?

כאמור, הוספת העצם לחניכיים נועדה כדי להוסיף עצם בלסתות במקרה של חוסר, שאינו מאפשר החדרה של שתל חדש. רוב רופאי השיניים משתמשים במקור עצם חיצוני שמגיע מן החי אבל ישנה גם אפשרות להשתמש בעצם ממקום אחר בגוף המטופל כדי להאיץ את תהליך ההחלמה. בכל אופן, חומר העצם מושתל בתוך החניכיים כגוש אחד או מרוסק לגרגרים. לפעמים יש צורך בניתוחים מקדימים שנועדו להכין את האזור להשתלת עצם בחניכיים, כמו הרמת סינוס.

השתלת עצם בחניכיים - כלי ניתוח

כיצד מבוצע ניתוח השתלת עצם בחניכיים?

אורך הניתוח נע בין 45 ל-90 דקות ומבוצע אך ורק על ידי כירורג פה ולסת במרפאה עם כל הציוד הנדרש. הניתוח חייב להתקיים בסביבה נקייה וסטרילית מאחר ומוחדר עצם זר לעצם הפה והשאיפה היא להקטין את הסיכון להתפתחות של זיהום ככל הניתן. רופא השיניים עשוי לתת מרשם לתרופות אנטיביוטיות כטיפול מונע.

 

הניתוח מבוצע תחת השפעה של הרדמה מקומית, אך במקרים מורכבים כמו חרדה דנטלית אפשר לבצע אותו גם תחת הרדמה כללית או טשטוש.

"<yoastmark

במסגרת ההליך הכירורגי עצמו רופא השיניים יחשוף את עצם הלסת, ישתיל לתוכה את העצם הנוספת ויתפור חזרה את האזור המנותח. במקרה של מטופלים שנעזרים בשיניים תותבות, לפעמים אין אפשרות להחזיר אותם עד להחלמה מלאה וירידה של הנפיחות בחניכיים. תקופת ההחלמה הראשונית היא כשבועיים ואחריה יש להגיע לביקורת אצל רופא השיניים כדי לוודא שהניתוח הצליח והכל תקין.

 

לאחר הניתוח מתחיל תהליך ביולוגי ארוך ואיטי בו הגוף קולט את העצם החדשה ומשתמש בה לבניית הלסת. התהליך הזה לוקח 9-10 חודשים, אך אם חומר העצם הגיע מהמטופל עצמו ולא ממקור חיצוני אז זמן ההמתנה מתקשר ל-4-6 חודשים בלבד. על אף הטכנולוגיה המתקדמת של ימינו, אין שום אפשרות להאיץ את קצב התקדמות התהליך באמצעים רפואיים. רק לאחר שעצם הלסת החדשה מגיעה למידה מספקת, אפשר להתקדם לשלב הבא – החדרת שתל דנטלי ללסת, שעליו תורכב השן החדשה.

 

טיפים להגדלת סיכויי ההצלחה של הטיפול

הנה כמה טיפים שימושיים שיעזרו לכם להגדיל, אפילו אם רק במעט, את סיכויי ההצלחה של הניתוח:

  • לפני הניתוח, פנו לשיננית על מנת להסיר אבנית וגורמים אחרים שעלולים לעודד התפתחות של זיהום.
  • לאחר הניתוח, הקפידו על ניקוי חלל הפה באמצעות מי שטיפת פה על מנת להוריד את הסיכון לזיהומים.
  • הימנעו מאוכל קשה או חם ב-24 שעות הראשונות לאחר הניתוח.
  • הימנעו מפעילות ספורטיבית ומהתכופפות בשבע הראשון אחרי הניתוח.
  • מעשנים? קחו הפסקה – העישון מאט בצורה ניכרת את תהליך ההחלמה ומעלה את הסיכון לסיבוכים. הפסיקו לעשן שבוע לפני הניתוח ושבועיים אחריו.

שיננית

יש לכם שאלות נוספות על השתלת עצם בחניכיים? צוות המרפאה של ד"ר יגאל בלן ישמח לענות ולסייע.

בלוג השתלת שיניים פתרונות למצבי קיצון שיקום הפה
לחיוג מהיר למרפאה