fbpx

כל מה שרצית לדעת על שיטת "תותבות על שתלים"

כל מה שרצית לדעת על שיטת "תותבות על שתלים"

זמן קריאה: 2 דקות

תותבות על שתלים – פתרון הביניים שבין שיניים תותבות לבין השתלת שיניים

תותבות על שתלים – למה כן, למה לא ומהי אפשרות שיקום הפה האידיאלית עבור מי שסובלים מחוסר שיניים בפה ומעוניינים לשדרג את איכות החיים

נשים וגברים רבים בני הגיל השלישי נאלצים להתמודד עם תהליך מתמשך של אובדן השיניים עקב מחלות שונות, חבלה בחלל הפה או הזנחה ארוכת שנים. בכדי לחיות חיים מלאים ולהצליח לתפקד באופן יומיומי בפעולות בסיסיות (דיבור, לעיסת מזון) וגם בכדי לשמור על נראות אסתטית ראויה – לא מעט פונים לפתרונות שונים בתחום הדנטלי.

בפני המעוניינים בשינוי רפואי שישפר את איכות חייהם עומדות מספר אפשרויות, ביניהן הליך טיפולי הנקרא "תותבות נשלפות על שתלים" או פשוט "תותבות על שתלים". בהליך זה מבצע רופא השיניים השתלה של שתלים דנטליים אל עצמות הלסת, בדרך כלל בארבעה מקומות אסטרטגיים בחלל הפה, ולאחר מכן מרכיב מערכת שיניים תותבות על אותם שתלים דנטליים. השתלים מתפקדים כעוגנים עבור השיניים התותבות, אשר מהודקות לרקמות הפה בהליך ההשתלה, אך מסוגלות גם להתנתק החוצה במידת הצורך.

סוגי השיניים התותבות

קיימות שתי דרכים לבצע את ההליך כיום. הדרך הראשונה היא ביצוע צורה זו של שיקום פה באופן הדרגתי: לאחר החדרת השתלים, המטופל או המטופלת נדרשים להמתין בין שלושה עד ששה חודשים בכדי שהשתל יקלט, ולאחר מכן מתבצעת חשיפה של השתל שלאחריה הרכבת התותבות. דרך זו היא הישנה והשמרנית יותר ואורכת זמן רב יחסית.

הדרך השנייה היא שיטת "העמסה מיידית". שיטה זו שאולה מתחום האורתופדיה, בו התגלה קלינית כי מטופלים ומטופלות אשר נחשפים לטראומה אחת במקום למספר טראומות בזו אחר זו – מתאוששים בזריזות ובקלות יותר מההליך הכירורגי.

תותבות על שתלים - האם זה פתרון אידיאלי?
תותבות על שתלים – האם זה פתרון אידיאלי?

תותבות על גבי שתלים – יתרונות וחסרונות

אחד היתרונות הברורים של השיטה הוא העובדה שלא כמו במקרה של תותבות רגילות, כאן יש לתותבות במה להיאחז, ובצורה זו עצם הלסת של המטופל או המטופלת נשמרת ולא מדלדלת. את התותבות על שתלים ניתן גם להוציא מחלל הפה במקרה הצורך מאחר שהן מקובעות אל השתלים באופן שאינו הדוק מכדי לנתקן החוצה. חלק מהמטופלים רואים בעניין זה יתרון.

למעשה, הוצאת התותבות החוצה מהפה היא חיסרון משמעותי של השיטה ותורמת להרגשה מלאכותית ולא נינוחה ממש כמו עם תותבות רגילות – מעין תחושה של עצם זר בפה שאינו חלק מהגוף. מדובר בפתרון ביניים שמנסה לשלב בין שיניים תותבות רגילות לבין השתלת שיניים, אך אינו תורם לתחושת הנוחות והביטחון של המטופלים והמטופלות. במקום לצחצח שיניים כאחד האדם, המטופלים נדרשים להוציא באופן קבוע את התותבות מהפה בכדי לנקות אותן והדבר פוגם בניהול שגרת יומיום נורמטיבית.

כבר אין סיבה להסתפק בתותבות

עבור מי שסובל או סובלת מחוסר שיניים בפה ורוצה לחזור ליהנות מאיכות חיים ברמה גבוהה, קיים כמובן פתרון דנטלי עמיד ונוח יותר – השתלת שיניים. התקנת כתרים קבועים במקום מערכת שיניים תותבת, מסייעת לתחושה יציבה בפה, לתפקוד תקין ואינה דורשת טיפול מיוחד מעבר לשמירה בסיסית על היגיינת פה יומיומית. מעבר לזאת, הכתרים הקבועים של השתלת השיניים חזקים יותר מתותבות ומותאמים באופן אישי לפה של כל אחד ואחת, כך שהנראות האסתטית טבעית הרבה יותר.

שיקום הפה
לחיוג מהיר למרפאה