fbpx

שיניים מתנדנדות אצל מבוגרים

שיניים מתנדנדות אצל מבוגרים

זמן קריאה: 3 דקות

שיניים מתנדנדות אצל מבוגרים ואיך ניתן למנוע זאת

שיניים מתנדנדות אצל מבוגרים הן בדרך כלל נקודת ציון שמובילה לרוב לביצוע השתלות שיניים. אך מה הוא הגורם שמביא להתנדנדותן של השיניים ואיך ניתן להימנע ממנו?

שיניים מתנדנדות אצל מבוגרים

שיניים מתנדנדות אצל מבוגרים – הפתרון הוא במניעה

רבים בטוחים שכאשר שיניים מתנדנדות אצל מבוגרים, מדובר בחלק בלתי נפרד מתהליך ההזדקנות של הגוף. כלומר, הגוף נחלש ואיתו השיניים ולכן הן נוטות להתנדנד ובהמשך עלולות לנשור. אך חשוב לדעת, כי השיניים בפינו נועדו להחזיק מעמד במשך עשרות רבות של שנים ובשמירה נכונה עליהן הן ישרתו אותנו בנאמנות כל ימי חיינו.

אז למה בעצם נגרמת אותה התנדנדות של השיניים?
התנדנדות השיניים היא תוצאה של פגיעה בחיבור הטבעי בין השן לבין עצם הלסת שאמורה להחזיק אותה. פגיעה באזור שורשי השן ובאותו החיבור לעצמות הלסת מביא להיחלשות של עיגון השיניים אל הלסת.

מאחורי שיניים מתנדנדות עומדת דלקת חניכיים חריפה

כדי להבין את הפגיעה בשורשי השיניים אנחנו צריכים לגשת ולחפש רמזים ברקמה אחרת הצמודה אליה – רקמת החניכיים. כאן אנחנו מגלים שאותה פגיעה באזור החיבור בין השיניים לעצמות הלסת לא נגרמת סתם, היא תוצאה של דלקת חניכיים חריפה וממושכת שגורמת לשתי תופעות מרכזיות:

נסיגת חניכיים חריפהנסיגה של רקמת החניכיים המחפה על אזור החיבור של השן אל עצם הלסת גורמת לשני דברים. הראשון, הוא חוסר ברקמה שתומכת את השן מצדיה והשני הוא חשיפה של שורשי השן שמאפשרת לחיידקים ולחומרים חומציים לפגוע ולהחליש את אזור החיבור.

חדירה של חיידקים אל מעבה השןדלקת חניכיים חריפה כשמה כן היא, דלקת המערבת גורם חיידקי שפועל ללא הרף כדי לחדור אל השן ויכול להגיע במקרים חמורים גם אל מחזור הדם של הגוף דרך דימומי החניכיים. החיידקים פוגעים במבנה השן בחלקו התחתון והתוצאה היא התנדנדות השיניים.

כאשר השיניים מתחילות להתנדנד, נפגעת באופן ישיר איכות חייו של המטופל. השיניים הופכות רגישות יותר לחום ולקור, יש קושי לאכול סוגי מזון מסוימים כמו תפוח, גזר או בשר ועוף, עובדה המשפיעה בעקיפין גם על בריאותו הכללית של המטופל. שיניים מתנדנדות גורמות גם לפגיעה אסתטית. אנשים שסובלים משיניים לא יציבות ממעטים לדבר ולחייך ומסתירים את הפה בזמן שיחה.

שיניים מתנדנדות אצל מבוגרים – מה ניתן לעשות?

במקרה שהשיניים מתנדנדות אסור להזניח את הטיפול, מכיוון שהמצב לא יישאר כמו שהוא אלא רק ילך ויחמיר. החיידקים יעמיקו את אחיזתם בשן ובמקביל ירחיבו את הפגיעה ברקמת החניכיים העוטפת את אזור החיבור לעצמות הלסת. לכן, חשוב לבצע טיפול יסודי בראש ובראשונה בדלקת החניכיים. הטיפול כולל שילוב של טיפולים תרופתיים נוגדי דלקת יחד עם טיפולים זעיר-פולשניים שנועדו לנקות את אזור החיבור בין השיניים לעצמות הלסת מאבנית שמקורה בפעילות חיידקית בשילוב שקיעת סידן.

בחלק מהמקרים כאשר מדובר בדלקת חניכיים חריפה שנמשכה זמן רב והשיניים מתנדנדות כך שלא ניתן לחזק עוד את החיבור שלהן אל עצם הלסת, לא נותרת ברירה אלא לבצע עקירה של השיניים הטבעיות ולבצע טיפול של השתלת שיניים על מנת להחזיר למטופל את היכולת לדבר ולאכול.

חשיבות המודעות

למרות התפישה הרווחת, השתלת שיניים אינה אומרת הפסקת הדאגה לשיניים ולחניכיים. גם לאחר השתלות שיניים יש צורך לדאוג באופן יומיומי להיגיינה של הפה כדי לא לגרום שוב לדלקת חניכיים שעלולה, במקרה זה, לפגוע בעיגון השתלים הדנטליים אל עצמות הלסת ולהביא לכישלון של ההשתלה. מאחר שדלקת חניכיים חריפה היא תוצאה של דלקת חניכיים קלה שלא טופלה, המודעות לשמירה על היגיינת הפה ברמה היומיומית היא הדרך הטובה ביותר למניעה.

הקפדה על ביקור אחת לחצי שנה אצל שיננית ומידי שנה אצל רופא שיניים יחד עם תחזוק יומיומי של בריאות הפה בצחצוח, שימוש בחוט דנטלי ושטיפה במי פה, יכולים בטווח הרחוק לחסוך סבל רב ועלויות של טיפולי הצלה לשיניים או של השתלות שיניים.

שיקום הפה
לחיוג מהיר למרפאה