fbpx

הכל על תופעת כאבי חניכיים

הכל על תופעת כאבי חניכיים

זמן קריאה: 2 דקות

על מה מעידים כאבי חניכיים, ממה הם נובעים ואיך ניתן למנוע אותם?

נתחיל מהסוף – כאבי חניכיים מתמשך מעיד על כך שכדאי לפנות בהקדם לבדיקה אצל רופא השיניים שלכם, האחראי גם לבריאות החניכיים.

ידוע כי דלקות חניכיים עשויות להתפתח זמן ממושך בלי שנחוש כאב. מסיבה זו רבים נוטים להקל ראש ולהזניח את הטיפול במצב בזמן המתאים וכל עוד הוא הפיך. לכן, כאב חניכיים מתמשך הוא סיבה טובה לפנות לבדיקה. כמובן, לא מדובר על כאב מקומי וקצר טווח, שיכול לנבוע מלחץ הנגרם משאריות מזון על החניכיים או מפציעה, אלא על כאב כרוני ומתמשך. 

ד"ר יגאל בלן
ד"ר יגאל בלן

אז ממה נובעים כאבי חניכיים ואיך אפשר להימנע מהם?

על פי רוב, כאבי חניכיים מתמשכים מעידים על שלב מתקדם יחסית של דלקת חניכייםאחרי שתסבלו דימומים תכופים בכל צחצוח או מגע, אחרי שהחניכיים יהפכו נפוחות, אדמומיות ורגישות, ובמקרים מסוימים גם ייווצרו "כיסים" בין השיניים לחניכיים כתוצאה מנסיגה של החלק העליון של החניכיים – כנראה שיופיעו גם כאבים.

כל התופעות האלה נובעות למעשה מזיהום והצטברות של אבנית סביב השיניים באזור הקרוב לחניכיים – שמובילים לדלקת חניכיים. הצטברות האבנית היא לגמרי טבעית, אך אם היא לא מטופלת ומנוקה כהלכה בשגרה, בצחצוח שיניים וביקור סדיר אצל שיננית, היא עשויה לטפח על גבה מושבה צפופה של חיידקים שגורמים לזיהום ולהתפתחות של דלקת (גם החיידקים עצמם טבעיים, ועשויים בכל מקרה להימצא בחלל הפה. העניין הוא בכמויות).

הטיפול במצב זה מבוצע על ידי ניקוי האבנית, בשטיפות פה ולעיתים גם באנטיביוטיקה. ואולם, במקרים של הזנחה והימנעות מטיפול במקרים קלים של דלקת חניכיים הכאבים יגברו, וקיים חשש לאובדן שיניים וגרימת נזק בלתי הפיך למשנן. הידרדרות לשלב זה היא כנראה הדרך הבדוקה להשתלת שיניים.

כאבי חניכיים לאחר השתלת שיניים – האם זה צריך לעורר דאגה?

כמו אחרי כל ניתוח אחר, לאחר ניתוח להשתלת חניכיים נדרשת לגוף תקופת החלמה. האזור המנותח פצוע, תפור, אדמומי ועשוי להתנפח. במקרה זה כאב הוא תחושה טבעית שניתן ואף רצוי להפיג באמצעות משככי כאבים מתאימים. ואולם, במידה והכאבים לא חלפו לאחר שבועיים מיום הניתוח ו/או במקרה שחום הגוף עלה – קיים חשש שהמקום הזדהם, ויש לגשת מיד לבדיקה במרפאה.

כאבי חניכיים לאחר השתלת שיניים
כאבי חניכיים לאחר השתלת שיניים

לסיכום

נטייה לדלקות ונזק לחניכיים יכולה להיות תורשתית, ותלויה גם ברמת החומציות של הרוק. ואולם, הגורם המרכזי למחלות חניכיים הוא היעדר טיפול והזנחת היגיינת הפה. כאבי חניכיים אסור להזניח, אבל רצוי להימנע מהם מלכתחילה ולהקפיד שגרת טיפוח הפה הכוללת צחצוח שיניים יומי, שימוש בחוט דנטלי ואביזרים נלווים וביקורים סדירים אצל שיננית. אחרי השתלה, רצוי על אחת כמה וכמה לשמור על בריאות החניכיים על ידי הקפדה על שגרה זו.

שיקום הפה
לחיוג מהיר למרפאה