fbpx

אחרי השתלת שיניים – מה לאכול, תופעות לוואי ואיך להתנהל

אחרי השתלת שיניים – מה לאכול, תופעות לוואי ואיך להתנהל

זמן קריאה: 3 דקות

מטופלים רבים עשויים לחשוב כי אחרי השתלת שיניים אפשר כבר תוך כמה ימים ספורים בלבד לחזור אל שגרת חייהם, אך בפועל אין זה מדויק. כדי שההשתלה תיקלט בהצלחה ובאופן יעיל ועל מנת להימנע מסיבוכים מיותרים על המטופל להתנהל בזהירות עם שיניו החדשות בתקופת הזמן הקרובה שאחרי הטיפול, ובמאמר זה נסביר לכם בדיוק כיצד לעשות זאת.

אכילה ושתיה אחרי השתלת שיניים

בטווח הזמן המיידי אחרי השתלת שיניים, יש להימנע משתייה או אכילה במשך כשעתיים אחרי שהטיפול הסתיים. בדרך כלל זה גם אורך הזמן שלוקח להשפעה של חומר ההרדמה לפוג. מאחר ואין צורך להישאר תחת השגחה לאחר הפרוצדורה, תוכלו להמתין את פרק הזמן הזה בנוחות של ביתכם.

לאחר מכן, במשך מספר ימים מומלץ להימנע מאכילת כל מזון קשה שמפעיל לחץ על השיניים והלסת כמו לחם, תפוח וכדומה. מצד שני, כן מותר לצרוך מזונות רכים כמו גבינה לבנה ומעדני חלב למיניהם. בנוסף, ב-24 שעות הראשונות שלאחר הניתוח יש להימנע לחלוטין ממשקאות חמים.

אחרי השתלת שיניים

צחצוח והיגיינת פה אחרי השתלת שיניים

ניתן לחזור לצחצח את השיניים רק יום לאחר ההשתלה, וגם אז במהלך הימים הקרובים אין לצחצח את האזור המנותח עצמו. הסיבה לכך היא שמדובר באזור רגיש וגם התפרים עלולים להיפתח. רק לאחר הסרת התפרים ניתן לצחצח את המקום בתנועות עדינות באמצעות מברשת שיניים רכה.

על מנת לשמר את השיניים המושתלות לטווח ארוך עליכם להקפיד על היגיינת הפה, כולל שימוש באביזרים נוספים מעבר למברשת השיניים כמו חוט דנטלי, שטיפת מי פה וקיסמים דנטליים שנועדו למטרה זו.

תופעות לוואי וסיבוכים

לרוב אחרי השתלת שיניים ישנן תופעות לוואי. התופעות הללו יכולות לבוא לידי ביטוי בצורה של דימום, תחושת כאב, קושי לסגור ולפתוח את הפה ובהופעת שטפי דם תת-עוריים. כמו כן, סביר להניח שתיווצר גם נפיחות שתלך ותתחזק עד שתגיע לשיאה יומיים-שלושה לאחר הפרוצדורה, אך לאחר מכן תפחת עם חלוף הזמן. על מנת להתמודד עם תופעת הלוואי של הכאבים הנלווים לתקופה שלאחר ההשתלה יש לקחת את משככי הכאבים שקיבלתם על פי ההוראות של רופא השיניים.

חשוב לדעת כי לפעמים לאחר ההשתלה עלולים להופיע סיבוכים שדורשים לחזור אל מרפאת השיניים בהקדם האפשרי. אחד מהם הוא התפתחות של זיהום. הסימפטומים המאפיינים זיהום כוללים תחושת חום מקומית, עליית חום כללית, הפרשת מוגלה מאזור הניתוח ו/או נפיחות וכאבים שאינם חולפים שבוע לאחר הניתוח.

סיבוך אפשרי נוסף הוא הפרעה תחושתית באזור השפתיים והסנטר. במקרה ותחושת ההרדמה המקומית אינה חולפת מספר שעות לאחר תום הניתוח או אם בהמשך תקופת ההחלמה מופיעה תחושה של הרדמה באזור השפתיים או הסנטר (במקרה של השתלה בלסת התחתונה), יש לחזור באופן מיידי אל הרופא המטפל להסתכלות.

אחרי השתלת שיניים

המלצות נוספות לשבועיים הראשונים

ישנן מספר המלצות נוספות שרצוי לקחת אל תשומת ליבכם כדי לייעל את תהליך ההחלמה אחרי השתלת שיניים בשבועיים הראשונים שלאחר הטיפול.

ההמלצה הראשונה, שמיועדת בעיקר למטופלים ספורטיביים ולעובדי כפיים שנושאים משאות כבדים, היא להימנע לחלוטין מפעילות גופנית. המלצה זו נובעת מהעובדה כי פעילות גופנית מובילה לעלייה בדופק ובלחץ הדם, מה שעלול להגביר את תופעות הנפיחות ואף לפעמים לגרום לדימום מיותר. ההימנעות מפעילות גופנית תלויה במורכבות הניתוח ולכן מומלץ להתייעץ עם הרופא בנושא. בכל אופן, לאחר שבועיים אפשר לשוב באופן הדרגתי לפעילות גופנית.

המלצה נוספת היא להימנע לגמרי מעישון סיגריות ומשתיית משקאות שמכילים אלכוהול, זאת מאחר ושני ההרגלים הללו מעכבים באופן משמעותי את תהליך ההחלמה. ניתן לחזור לצרוך אותם לאחר שבועיים.

ולסיום, אל תשכחו להגיע לביקורת אצל רופא השיניים פעם בחצי שנה לצורך מעקב אחרי השתלים. במסגרת הביקורת הרופא יבדוק את תקינות השתלים, את בריאות הרקמות הסמוכות אליהם והאם קיימות בעיות אחרות באזור הפה בהן יש לטפל. ביקורות אלה חשובות מאחר והתפתחות של מחלת חניכיים ברקמה שמסביב לשתל עלולה בסופו של דבר להביא לנפילתו בדיוק כמו במקרה של מחלת חניכיים סביב שיניים טבעיות. כמו כן, חשוב גם להגיע לביקור אצל שיננית בין פעמיים לארבע בשנה להסרת אבנית ופלאק על פי צורך.

 

בלוג השתלת שיניים
לחיוג מהיר למרפאה