fbpx

צילום סיטי (CT) לפני השתלת שיניים – כל מה שצריך לדעת

צילום סיטי (CT) לפני השתלת שיניים – כל מה שצריך לדעת

זמן קריאה: 3 דקות

אחת מהבדיקות הראשונות שרופא השיניים עשוי לבקש מהמטופל במסגרת תהליך האבחון הראשוני היא צילום סיטי (CT). מדובר בשלב נפוץ מאוד באבחון, שמטרתו היא לספק לרופא השיניים כמה שיותר מידע אמין ומדויק. במאמר זה נסביר מדוע צילום זה כה חשוב לפני תחילת פרוצדורה כירורגית מורכבת כמו השתלת שיניים ונתייחס גם לנושא הקרינה שמטריד את מנוחתם של חלק מהמטופלים.

מה זה צילום סיטי?

צילום סיטי (או בלעז CT, ראשי תיבות של Computed Tomography) הוא סוג של טכנולוגיית צילום, שמאפשרת ליצור תמונה תלת-מימדית של פנים הגוף ללא אמצעים פולשניים. בעת הצילום קרני רנטגן נעות סביב הגוף או איבר המטרה בזוויות שונות והתוצאות עוברות אל המחשב, שבתורו מעבד את הנתונים לתמונה מפורטת. בימינו, תהליך הצילום עצמו ופענוח הנתונים אורך לא יותר מכמה שניות בודדות. השיטה הומצאה במקור בשנת 1972 על ידי מהנדס חשמל בריטי בשם גודפרי ניובולד האונספילד ובשנת 1979 הוא ושותפיו לתחום קיבלו פרס נובל לפיזיולוגיה או רפואה על המצאה זו. על שמו גם נקרא "סולם האונספילד" למדידה של חדירות חומר לקרני רנטגן.

צילום סיטי

מדוע צילום סיטי חשוב לפני השתלת שיניים?

כמו שמפקד צריך את המודיעין הטוב ביותר כדי לדעת כיצד להפעיל את יחידתו בצורה אפקטיבית להשגת היעד שניצב בפניו, כך גם רופא השיניים זקוק לכמה שיותר מידע כדי להבין איזה טיפול הוא המתאים ובאילו כלים עליו להשתמש.

צילום סיטי מספק מידע רב ומדויק על מצב השיניים של המטופל: מצב העצם בלסתות, גובה ומבנה העצם בה עתידה להיערך פרוצדורה של השתלת שיניים, מיקום של תעלות עצב, מגבלות של סינוסים, מצב השורשים ועוד. כל הנתונים הללו מתחברים יחד לתמונת מצב מפורטת, שעוזרת לרופא השיניים לענות על שאלות כמו כיצד לטפל ובאיזה סוג וגודל של שתל עדיף להשתמש.

ביצוע פרוצדורה כירורגית מורכבת כמו השתלת שיניים ללא צילום סיטי לפני כן עלול לפגוע משמעותית באיכותו של הטיפול. ללא רמת הדיוק הגבוהה של הבדיקה, הרופא אינו יכול לדעת בדיוק היכן לטפל וממה עליו להימנע על מנת לחסוך סיבוכים מהמטופל במהלך הפרוצדורה כמו כאבים ודימומים מיותרים. במקרים קיצוניים הוא אף עלול להסב נזק בלתי הפיך. אם רופא השיניים ניגש לעשות עליכם פעולה כירורגית ללא צילום סיטי קודם – מומלץ לשקול להיעזר בשירותיו של רופא שיניים אחר, אחד שיש לו את המכשור המתאים, על מנת להשיג את התוצאות הטובות ביותר מהפרוצדורה ולחסוך סיכונים.

צילום סיטי

מה לגבי הקרינה?

כאמור, צילום סיטי נעזר בקרני רנטגן כדי ליצור את תמונת המצב של איבר המטרה אז אכן ישנה מעורבות של קרינה בתהליך, אבל אל חשש – מכשירי הצילום אצל רופאי השיניים פולטים רמת קרינה נמוכה בעשרות אחוזים בהשוואה לזו של בתי החולים. מכשירי הרנטגן בארץ עוברים בדיקה תקופתית על ידי היחידה לבטיחות קרינה של משרד הבריאות כדי לוודא את בטיחותם. יש רופאי השיניים שאף נוהגים בעת הצילום להלביש את המטופל בווסט עופרת עם צווארון מיוחד על מנת להפחית עוד יותר את רמת הקרינה הנספגת ביתר חלקי הגוף.

על אף זאת, חשוב להדגיש כי במקרה של נשים שנמצאות בהריון או כאלה שמנסות להרות יש ליידע את הרופא על מנת שישקול האם ניתן להיעזר בבדיקה אחרת. עבור נשים מניקות הצילום בטוח ולא חלות עליהן שום הגבלות בנוגע להנקה ולשאיבת חלב.

לסיכום, צילום סיטי הוא שלב חשוב בתהליך האבחון הראשוני אצל רופא השיניים על מנת מצד אחד להשיג את התוצאות הטובות ביותר עבור המטופל ומצד שני להימנע מטעויות קשות שעלולות ליצור נזקים בלתי הפיכים. כל סניפי רשת מרפאות השיניים של ד"ר בלן מצויידות במצלמות סיטי מקצועיות ומדויקות, אז בואו להיבדק ולהגיד צ'יז.

השתלת שיניים

שיקום הפה
לחיוג מהיר למרפאה