fbpx

השתלת שיניים לחולי סוכרת

השתלת שיניים לחולי סוכרת

זמן קריאה: 3 דקות

אמנם בימינו אחוזי ההצלחה של השתלות שיניים הם גבוהים, אך ישנן כמה אוכלוסיות בעלות רקע רפואי מסוים שעלול להוריד את הסיכויים להשתלה מוצלחת ואף אפילו להכשילה. אחת מאותן אוכלוסיות היא חולי סוכרת. מחקרים רבים שנעשו בנושא מצביעים על כך שטיפול השתלת שיניים לחולי סוכרת כרוך באתגרים שעלולים להקשות על הטיפול.

על אף זאת, אין זה אומר שהלוקים במחלה מנועים מהשתלה ובמאמר זה נסביר לכם כיצד ניתן לעקוף את הבעיה.

האתגר בטיפול השתלת שיניים לחולי סוכרת

לפני שנסביר את הקשר בין מחלת הסוכרת לבין השתלות שיניים, יש קודם כל להבין את אופי המחלה.

סוכרת היא מחלה המשבשת את חילוף החומרים בגוף. היא באה לידי ביטוי בהצטברות ריכוז גבוה של גלוקוז, כלומר סוכר, במחזור הדם של החולה. מחלת הסוכרת נקראת בשפה המקצועית Diabetes Mellitus. משמעות השם בלטינית הוא "סוכר מתוק" בגלל שבמקרים של ריכוז גלוקוז גבוה באדם הכליות אינן מסוגלות לסנן אותו והוא מופרש בשתן.

המחלה נובעת מתוך אחת משתי סיבות אפשריות: הראשונה היא חוסר באינסולין, הורמון המופרש מהלבלב אל מחזור הדם ובין תפקידיו השונים מסייע בספיגת הסוכר; והשנייה היא התפתחות של תנגודת לאינסולין על ידי רקמות הגוף ולכן בפועל האינסולין עושה את עבודתו באופן חלקי ובלתי יעיל.

ניתן לאבחן סוכרת באמצעות בדיקת דם שבודקת את ריכוז הגלוקוז בדם. המחלה כוללת גם סימפטומים גלויים יותר כמו מתן שתן בתדירות גבוהה מאוד, תחושה מתמשכת של צמא ויובש בפה, ירידה בלתי מוסברת במשקל לאורך זמן והפרעה בתחושת הגפיים.

סכרת

הקשר בין סוכרת לבין השתלות שיניים

כתוצאה מהעלייה התלולה של ערכי הסוכר במחזור הדם נפגעים כלי הדם הקטנים של הגוף. תופעה זו יוצרת שתי בעיות מרכזיות שעלולות להוביל לכישלון של השתלת שיניים.

התופעה הראשונה היא פגיעה במערכת החיסון, מה שחושף את החולה לסיכון מוגבר של התפתחות זיהומים חיידקיים. התפתחות של זיהום לאחר השתלת שיניים וחוסר יכולת להתגבר עליו בזמן עלול להוביל לכישלונה.

התופעה השנייה היא פגם במערכת בניית העצמות, שנובע מכך שמחלת הסוכרת מובילה לדילול העצם. לאור העובדה שטיפול שיניים אפקטיבי דורש יכולת צמיחת עצם יעילה סביב השתל, הן בטווח הקרב והן בטווח הרחוק, השתל עלול להתנתק ממקומו בעצם החניכיים והטיפול יגמר בכישלון.

בשורה התחתונה, מחלת הסוכרת יוצרת מצב בו תהליך הריפוי של החניכיים הוא איטי מדי ולכן קיים חשש לשרידותו של השתל בתום הטיפול.

איזון היא מילת המפתח

כיום, מחלת הסוכרת נחשבת לאחת מהמחלות הנפוצות ביותר בעולם, יש שאומרים אפילו מגיפה של ממש ששיעור החולים בה במדינות המערב רק הולך וגדל בהתמדה משנה לשנה. בישראל לבדה הערכות טוענות כי 8-9 אחוזים מהאוכלוסייה חולים בסוכרת. אך האם זה אומר שכמעט כל אדם עשירי בארץ אינו יכול לעבור השתלת שיניים? התשובה לשאלה זו היא כמובן, במילה אחת, לא.

גם חולי סוכרת יכולים לעבור טיפול של השתלת שיניים בהצלחה על אף המחלה והסיבוכים שהיא יוצרת. המפתח להשתלה מוצלחת במקרה זה הוא לאזן את המחלה לפני שניגשים לפרוצדורה.

במקרה של השתלת שיניים, הסיטואציה הבעייתית נוצרת על ידי הערך של המוגלובין A1C. אצל בני אדם בריאים ערך זה תקין ועומד על 7.2, אך הוא נוטה להיות גבוה הרבה יותר אצל חולי סוכרת שמחלתם איננה מאוזנת. המשמעות היא שקיים יחס הפוך בין הערך לבין אחוזי ההצלחה של ההשתלה, כלומר ככל שהערך גבוה יותר כך סיכויי ההצלחה יורדים בהתאם.

כדי שחולה סוכרת יוכל לגשת להשתלה עם הסיכויים הטובים ביותר שהוא יכול להשיג, עליו לאזן את הערך המדובר כדי שיהיה כמה שיותר קרוב לזה של אדם בריא. אין זה אומר בהכרח שקיימת מניעה מלבצע השתלת שיניים אצל חולים שערך המוגלובין A1C קצת גבוה יותר מ-7.2, אך כאמור זה משפיע לרעה על הסיכויים ויש להתחשב בעובדה זו.

לסיכום, אם הנך עומד לקראת טיפול השתלת שיניים וסובל מסכרת אנו ממליצים לך לפנות לייעוץ עם רופא שהצליח לטפל במקרים אלו בעבר.

 

בלוג השתלת שיניים
לחיוג מהיר למרפאה