סובלים מחרדה דנטלית? יש מה לעשות

דנטופוביה או חרדה דנטלית היא מצב פסיכולוגי שכיח המאופיין בפחד הקשור לטיפול שיניים. כמה שכיח? מחקרים רבים מצאו שיותר מחצי מהאוכלוסיה סובלת מדנטופוביה במידה זו או אחרת, כאשר כחמישית מהסובלים יעשו הכל כדי לא ללכת לרופא השיניים. רובנו נסכים שטיפול שיניים הוא לא החוויה הנעימה האולטימטיבית, אך בקרב רבים מאיתנו החרדה משתקת, במידה כזו המונעת מאיתנו לעשות את הפעולות ההכרחיות כדי לשמור על בריאות הפה והבריאות הכללית שלנו.

כיצד היא באה לידי ביטוי?

החרדה הדנטלית באה לידי ביטוי במגוון תסמינים. ממתח ותחושת עצבנות, כאבי בטן, הזעה, דופק מהיר, שינויים בלחץ הדם, ואפילו התקפי חרדה והתעלפויות.

מה גורם לחרדה דנטלית?

אין גורם אחד בלבד שממנו מתפתחת חרדה דנטלית. ישנם רבים כאלו, הנוגעים לאספקטים השונים של הטיפול. מחקר שנערך לאחרונה בהשתתפות 18,000 אנשים הצביע על כך שרוב הסובלים מחרדה דנטלית מפחדים מהכאב (כ-39% מהסובלים). אחריהם, ניצבת החרדה מריח הכימיקלים (24%) ומקול המקדחה (21%). גורמים נוספים המובילים להתפתחות חרדה דנטלית כוללים גם התנסויות שליליות קודמות בטיפול שיניים, פחד ממחטים, תחושת חוסר אונים ואובדן שליטה וחרדה כללית הקשורה להליכים רפואיים.

החשיבות שבהתגברות על חרדה דנטלית

רבים מהסובלים מדנטופוביה ילכו לרופא השיניים רק כאשר הם סובלים מכאב קיצוני, שבדרך כלל יצביע על הדרדרות דרסטית במצב השיניים שלהם. ידוע שבדיקות וטיפולים קבועים אצל רופא השיניים חשובים לשמירה על בריאות השיניים ומניעה של בעיות עתידיות. כשהחרדה הדנטלית מונעת מהסובלים ממנה לפנות לטיפול, עולה הסיכוי שהם יסבלו מחורים בשיניים, מחלות חניכיים ובעיות בריאות אחרות בפה.

כאשר מצבים אלו לא מטופלים בשל הפחד מהגעה לטיפול, הבעיות עלולות להחמיר עד שיידרשו טיפולים נרחבים, יקרים ופולשניים יותר. לעיתים, המצב עלול להיות בלתי הפיך ולגרום נזק לא רק לבריאות הפה, אלא גם לבריאותו הכללית של המטופל. התגברות על חרדה דנטלית קשורה באופן אינהרנטי לשמירה על הבריאות.

אוקיי, אבל איך עושים את זה?

אם אתם סובלים מחרדה דנטלית- חשוב שתדעו שישנן דרכים רבות שיקלו עליכם ויעזרו לכם להתמודד עם המצב בהצלחה. הנה כמה מהן:

הסבירו לרופא השיניים שלכם את המצב– תקשורת גלויה המתארת בפתיחות את הפחדים והחששות תעזור לרופא השיניים שלכם להבין את החרדה, וכך לספק לכם את התמיכה והביטחון שאתם זקוקים להם כדי להרגיש בנוח במהלך טיפול השיניים.

תרגול טכניקות נשימה והרפיה– תרגילי נשימה, מדיטציה ודמיון מודרך יכולים להקל על החרדה והמתח ויעזרו לכם לחוש רגועים יותר.

הסחת דעת- מוסיקה, פודקאסט או צפיה בתכנית טלווזיה: כל דבר שיסיח את דעתכם מהטיפול יוכל לתרום רבות בהקלה על הסטרס.

שימוש בגז צחוק- גז צחוק עשוי מתרכובת של חנקן וחמצן הניתנת בשאיפה והוא ידוע בכוחו להפחית חרדה בקרב מטופלים החוששים מפני טיפול שיניים. כאשר המטופל נמצא תחת השפעתו, הוא יחוש ריחוף וריפיון, לצד עליה בסף הכאב, תוך הימצאות בהכרה מלאה על כל המשתמע מכך.

שקלו טיפול- אם מדובר בחרדת שיניים חמורה, שקלו לפנות לרופא מומחה בתחום בריאות הנפש שיוכל לעזור לכם לפתח אסטרטגיות התמודדות עם החרדה.

רופא שיניים מתאים יעשה את כל ההבדל

רופא שיניים מנוסה ומקצועי ידע בדיוק איך לסייע בהקלה על החרדה ויעזור לכם לעבור את הטיפול בדרך הטובה והרגועה ביותר. כן, יש פה שילוב כוחות וגם לכם יש חלק בעניין. התפקיד שלכם הוא לתקשר את הצרכים שלכם בצורה הפתוחה והכנה ביותר, וזאת על מנת שרופא השיניים יוכל לענות עליהם. בחרו ברופא שיניים עם המלצות וביקורות טובות, ושוחחו איתו לפני הטיפול. ודאו שהוא קשוב, מהימן, סבלני ומסביר פנים- ואף בקשו לקבל תמונה של המרפאה לפני הטיפול. יחס אישי וסביבה נעימה עושים הבדל גדול.
ישנן טכניקות רבות לטיפול בחרדה דנטלית, והרופא הנכון ידע איך להתאים לכם את הטכניקה האופטימלית, זו שתועיל לכם ביותר.

אם אתם סובלים מחרדה דנטלית, חשוב לנו שתדעו שבמרפאתו של ד"ר יגאל בלן תוכלו למצוא אוזן קשבת ותומכת. אנו מנוסים מאוד עם מטופלים שחווים פחדים זהים לשלכם, ובזכות מקצועיות, ניסיון ויחס אישי עוזרים להם להפיג את החששות וליהנות מבריאות שיניים מיטבית.

הפחד שלכם לגיטימי, ובר פתרון. אל תתנו לפחד מטיפול שיניים להשפיע לכם על הבריאות- אתם ראויים לחיוך בריא ולאיכות החיים הגבוהה ביותר. צלצלו אלינו לפגישת ייעוץ ונשמח לעזור לכם: 072-3953252