fbpx

זה לא סתם כאב ראש, זה בכלל כאב שיניים! – על כאבי ראש ושיניים.

זה לא סתם כאב ראש, זה בכלל כאב שיניים! – על כאבי ראש ושיניים.

זמן קריאה: 3 דקות

 

כאבי ראש ושיניים עלולים לבלבל אותנו, הרי לכולם כואב מדי פעם הראש. בדרך כלל כאב הראש חולף משום שהוא נובע מסיבות ארעיות כמו התייבשות, לחץ נפשי או חוסר שעות שינה, בהן ניתן לטפל באופן מיידי וברור. יחד עם זאת, לעיתים הגורמים לכאב הראש הם חמורים יותר, ואפילו מפתיעים – כמו למשל כאב ראש הנגרם בכלל עקב כאב שיניים.

כאבי ראש ושיניים – על כאבים שנגרמים עקב בעיה אחרת בגוף 

קודם כל חשוב להבין – הכאב שאנו חשים בגוף מגיע הישר ממערכת העצבים שלנו, אשר אחראית על תקשורת בין המוח ליתר האיברים. מערכת העצבים מעבירה אותות ומסרים מהשרירים, העור והאיברים שונים אל המוח – וגם בכיוון ההפוך. סיבי עצב מסוימים, כמו אלה של השיניים, קרובים לאיברים אחרים ומעבירים מסרים גם למערכות אחרות. לכן אנו עלולים לחוש כאב באיבר מסוים אשר בכלל מעיד על פגיעה באזור אחר לגמרי.

הקשר בין מיגרנה לכאב שיניים

מיגרנה היא כאב ראש התקפי אשר פועם בעוצמה בדרך כלל בצד אחד של הראש. לעיתים הכאב מתפשט לפנים ועלול להיות מלווה בבחילות, הקאות ודמעות. המיגרנה מתגברת בזמן פעילות גופנית או חשיפה לאור ולצלילים חזקים במיוחד. טיפול שיניים שגורם לפגיעה בחלל הפה עקב זיהום, בין אם הוא עקירת שיניים או השתלת שיניים, עלול להקרין גם לראש ולפנים ו"להרגיש" כמו מיגרנה.

עששת שגורמת לכאב ראש? זה אפשרי

במקרים של עששת, מחלה שיניים שכיחה יחסית באוכלוסייה הכללית, מתרחשת פגיעה ברקמות השטחיות של השיניים, הזגוגית והדנטין. הפגיעה הזאת מאופיינת בדרך כלל ברגישות ברמות משתנות לקור, חום ומאכלים מסויימים אשר יוצרים גירוי פנימי. האותות העצביים של השיניים לעיתים מאותתות לגוף גם דרך כאבי ראש.

ברוקסיזם שגורם לכאבי ראש חזקים

ברוקסיזם הוא המונח הרפואי המקצועי לחריקת שיניים, אשר מתרחשת אצל מטופלים ומטופלות דרך כלל במהלך השינה ובעתות לחץ. רבים מהסובלים מהתופעה כלל אינם יודעים עליה משום שהם לא מודעים לחריקת השיניים בלילה. לעיתים, במקרים של ברוקסיזם, עצם החריקה משפיעה על תפקוד הלסת וגורמת לכאבי ראש חזקים במהלך הבוקר שאחרי.

תסמונת TMJ וכאבי ראש

כאבי ראש ושיניים - תסמונת מפרק הלסת
כאבי ראש ושיניים – תסמונת מפרק הלסת

 

תסמונת מפרק הלסת היא הפרעה אשר גורמת לכאבים ולירידה בתפקוד המפרק והשרירים באיזור הלסת. יש לתסמונת זו גורמים שונים, אך אחד התסמינים הזהים למקרים בהם היא מאובחנת הוא כאבי ראש עזים. לעיתים כאבי הראש מלווים בתחושות סחרחורת, בחילה, רגישות ונימול בפנים אשר עלולים להתפרש כמיגרנה.

ומה עם סינוסיטיס וכאבי שיניים? בדיוק להפך!

כאבי ראש ושיניים

סינוסיטיס הוא דווקא לא מקרה של דלקת מערות האף שהיא בכלל כאב שיניים, אלא להפך – כאב השיניים הוא תסמין של הדלקת עצמה. סינוסיטיס היא דלקת אשר מקורה בחללי אוויר גדולים בעצמות הגולגולת. הדלקת מאופיינת בתסמינים כמו גודש באף, ריח רע מחלל הפה וכאב פנים ספציפי באיזור הסינוס המזוהם, אשר נוטה להתגבר בשינוי של מנח הראש. עקב הקרבה של הסינוסים לשיניים האחוריות בלסת העליונה, לא אחת מאבחנים דווקא את הסינוסיטיס אבחון מוטעה של כאב שיניים.

כאבי ראש ושיניים – אז מה עושים?

קודם כל מאבחנים. אם כאב הראש שלכם חזק, ממושך וגובה מכם אנרגיות ומותיר אתכם חלשים ולא מתפקדים, כדאי שתפנו לרופא או רופאת המשפחה שלכם. אם בנוסף לכאב הראש, עברתם לאחרונה טיפול שיניים אשר עלול היה לגרום לזיהום, כדאי שתיידעו את רופא המשפחה אליו אתם פונים על כך. כאשר יהיה לגורם שמטפל בכם את כל המידע הרפואי אודותיכם, יהיה לו קל יותר לאבחן אתכם ולהעניק לכם את תכנית הטיפול המיטבית המתאימה לכם ביותר. לעת עתה, תוכלו ליטול משככי כאבים בכדי להפחית את כאב הראש, לנוח ולא להתאמץ כדי לא להחריף את הכאב עוד יותר.

בדיקה ואבחון השתלת שיניים

שיקום הפה
לחיוג מהיר למרפאה