fbpx

מדענים: בקרוב תוכלו להצמיח שיניים חדשות

מדענים: בקרוב תוכלו להצמיח שיניים חדשות

זמן קריאה: 2 דקות

פריצת דרך: מדענים הצליחו לגדל שיניים חדשות באמצעות השתלת תאי גזע

פריצת דרך במחקר – מדענים מאוניברסיטת קולומביה בניו-יורק ביצעו השתלת תאי גזע והשתמשו בהם כדי כדי לגדל שיניים חדשות ישירות בפה.
האם המהפכה הגדולה בתחום רפואת השיניים כבר כאן? האם לא צריך לבצע יותר השתלות שיניים?

המחקר תאי הגזע הגיע גם לתחום רפואת השיניים

כדי לענות על השאלה הזו נבין קודם כל מהם תאי גזע ואיך ניתן לגדל בעזרתם שיניים:

התאים הראשוניים שנוצרים בגופנו, עוד כשאנחנו בשלבים ראשונים של היווצרות עוברית הם תאי גזע.
לאחר מכן תאים אלו מתחלקים ומתרבים וכל אחד מהם מתמיין להיות תא בעל תפקיד מוגדר היוצר את אחת מרקמות הגוף.
תא אחד מתמיין להיות תא דם, תא אחד מתמיין להיות תא עור, אחר מתמיין להיות תא עצם או תא שריר וכן הלאה.

ישנם באופן קבוע בגופינו מספר סוגים של תאי גזע – מכאלו שלא עברו כל התמיינות ויכולים להפוך לכל תא בגוף ועד לכאלו שעברו התמיינות חלקית ויכולים להפוך לכל סוג תא מתוך רקמה מסוימת.

השתלת תאי גזע - התמיינות תאי גזע בגוף האדם

המהפכה בשימוש בתאי גזע החלה כאשר המדענים הבינו שאם נוכל לקחת תאי גזע ולשלוט בהתמיינות שלהם נוכל בעצם לטפל בבעיות רפואיות שונות ממחלות דם ועד לבנייה מחדש של איברים שאבדו.

השליטה במיון של תאי הגזע כלל אינה טריוויאלית, לא במעבדה ובטח לא כאשר מעבירים את ניסוי המעבדה לבחינה בעכברים או בבני אדם. אבל מעל עשור של מחקר בתחום תאי הגזע הביא למספר פריצות דרך משמעותיות.

מחקר שפורסם רק השנה ע”י חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת סטנפורד מדגים את היכולת לשלוט בהתמיינותם של תאי הגזע לתאי עצם ותאי סחוס בעכברים:

וכאן נכנס לתמונה המחקר שלנו:

ההנחה של החוקרים הייתה כי מאחר והמחקרים האחרונים שבוצעו בעולם הצליחו להוביל למיון של אותם תאי גזע לתאי עצם ניתן יהיה להשיג התקדמות נוספת ולמיין את תאי העצם כך שיתפתחו לעצם ספציפית – שן.

אם יצליחו החוקרים לקחת תאי גזע מפיהם של מטופלים ולמקם אותם באזור השן החסרה תוך שליטה במיון שלהם התאים יצמיחו שן חדשה במקום השן שאבדה.

על מנת לעשות את זה יצרו החוקרים שילוב בין תאי גזע שנלקחו מרקמת חניכיים אנושית לתאי גזע שנלקחו משיני עכבר.

השילוב של תרבית התאים הזו הושתלה ברקמת כליה של עכבר בוגר.
הניסוי הראה שהשפעה של סיגנלים כימיים שהופרשו מתאי השיניים העובריים של העכברים גרמו לתאי הגזע האנושיים להתפתח למבנים ברורים של שיניים המצופים באמייל בעלי כתר ושורש היכולים לשמש כשיניים לכל דבר.

מחקר זה מצטרף למחקר מרתק נוסף שבוצע במרכז לרפואה דנטלית באוניברסיטת קולומביה, בראשותו של ד”ר מאו, ובו הצליחו החוקרים לגדל שיניים עובריות של עכבר לכדי שיניים בוגרות בפה של עכבר בוגר.

האם מחר יוכל להיות לי חיוך הוליוודי?

ההתקדמות המחקרית אמנם עצומה ומהירה אבל נצטרך להמתין בסבלנות עד שנוכל לבצע את הטיפול הנ”ל בבני אדם.
עם זאת, הטכנולוגיה והידע הקיימים מאפשרים לבצע כיום השתלות שיניים בתהליך קל ומהיר – תהליכים שנראו לנו כמו מדע בדיוני רק לפני מספר שנים.

המאמר נכתב בשיתוף עם ד”ר יגאל בלן, מחלוצי תחום השתלת השיניים ביום בישראל, אשר מבצע טיפולי השתלות שיניים למעלה מ-25 שנה ומהווה מוקד ידע בתחומו בארץ ובעולם.

שיקום הפה
לחיוג מהיר למרפאה