ריח רע מהפה ודלקת חניכיים – כל הפרטים המלוכלכים

דלקת חניכיים היא תופעה נרחבת ושכיחה הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב. העובדה שמתלווה אליה בדרך כלל גם ריח רע מהפה, שמביך את הסובל ממנו ומרתיע את סובביו, רק מעצימה את חשיבות המניעה והטיפול המוקדם. כל הפרטים שצריך לדעת, כל הלכלוך שכדאי לנקות, במאמר הבא.

קמת בבוקר, צחצחת שיניים היטב, אבל משום מה הטעם הרענן והתחושה הנקייה חלפו בתוך חמש דקות? ברכותינו, יכול להיות שיש לך דלקת חניכיים.
אל דאגה, כ-90% מהאוכלוסייה מתמודדת עם דלקת חניכיים בשלב כלשהו בחיים, וכן, גם עם תופעת הריח הרע מהפה שמתלווה אליה.

אז מה אפשר לעשות? איך תוכלו לאבחן את עצמכם, ומתי צריך לפנות לרופא? אנחנו כאן כדי לעשות סדר ולתת לכם תשובות פשוטות וידידותיות למשתמש.

שנתחיל?

ריח רע מהפה

ריח רע מהפה וסוגי מחלות חניכיים

בעיקרון, אם הגעתם לכאן, השמות המדעיים כנראה פחות מעניינים אתכם. אתם לא סטודנטים לרפואת שיניים אלא רק רוצים לדעת תכלס, מה יש לי?
אלו האפשרויות שעל הפרק:

דלקת חניכיים אגרסיבית- דלקת החניכיים המוכרת והנפוצה ביותר. היא פוגעת באופן הדרגתי ברקמות התומכות של השיניים ובכך- גם באחיזת השן בעצם. ללא טיפול היא עלולה לגרום לנסיגת חניכיים וכמובן, מלווה בעונג המפוקפק של ריח רע מהפה (או בשמו הרשמי- באשת! כן כן. כאילו בואש מקסים חי לכם בפה ומקדים לשלום את כל מי שאתם פותחים את הפה לדבר אתו. נפלא!)

דלקת חניכיים מפושטת או מקומית– דלקת חניכיים שמתפתחת מהיר ועצבני יותר מדלקת רגילה ונובעת בדרך כלל מנטייה תורשתית למחלה. בעקרון מדובר על תופעה שאינה תלויה ברובד החיידקים בפה שלכם, אלא בעיקר במערכת חיסונית לקויה. הבנתם נכון, אתם יכולים להיות החברים הטובים ביותר של המברשת והמשחה ועדיין תתפרץ אצלכם מחלת חניכיים.
מה אנחנו ממליצים? פתחו עיניים והסתכלו סביבכם. אם יש לכם קרובי משפחה שהצטרכו השתלות שיניים או שעברו מדורי גיהינום אצל רופאי שיניים בעקבות בעיות חניכיים- אתם כנראה בקבוצת הסיכון. בהקשר הזה, המחלה יכולה להופיע בשתי צורות- מקומית, או מפושטת. המחלה המקומית מתבטאת בפגיעה בעיקר בשיניים הטוחנות או החותכות, ואולי במספר שיניים נוספות שבקרבתן. המפושטת אגרסיבית יותר, מתפרצת באופן פתאומי ויוצרת הרס רב בתקופה קצרה יחסית.

דלקת חניכיים כיבית-נמקית– הגרסה הפחות נפוצה של מחלת החניכיים שפוגעת ברקמת החניכיים המקשרת בין שורש השן לעצם שעוטפת את השן. היא מתפרצת בעיקר אצל אנשים הסובלים ממחלות כרוניות כמו סוכרת, איידס, או מחלות אחרות הקשורות למערכת החיסונית. יחד עם זאת, עישון, תת תזונה, ומתח נפשי, יכולים אף הם לגרום להתפרצות של דלקת החניכיים מהסוג הזה.

תסמיני דלקת חניכיים

התסמינים השכיחים ביותר לקיומה של דלקת חניכיים הם אדמומיות, חניכיים נפוחות, רגישות יתרה לכאב ודימומים בעת צחצוח השיניים או האכילה. ריח רע מהפה שלא עובר, כאמור, הוא תסמין נוסף שצריך להדליק אצלכם נורה אדומה.

הגורמים ל:

כולנו מכירים את הפלאק. הכוכב המרכזי של פרסומות הטלוויזיה בתחום משחות השיניים. בשפה  פשוטה, פלאק הוא בעצם רובד חיידקים. כשפלאק אינו מוסר ביעילות, הוא משחרר רעלנים שעוברים מרקמת החניכיים אל עצם השן וממוטטים את תמיכת העצם. כשהמצב מדרדר, הוא עלול יכול להוביל עד לאובדן השיניים.

ריח רע מהפה – אז מה אפשר לעשות?

כדי למנוע דלקות חניכיים, הקפידו תמיד לצחצח את שיניכם היטב, פעמיים ביום ולהשתמש בחוט דנטלי כטיפול משלים. מעבר לכך- הקפדה על טיפול שיננית אחת לחצי שנה תמנע התפתחות של מחלות חניכיים ותעזור לכם לעקוב ולהישאר עם היד על הדופק בכל הקשור לבריאות החניכיים שלכם.

הזנחתם את היגיינת השיניים וחיפפתם עם טיפולי השיננית והגעתם כבר לשלב הדלקת? מדליק. אבל גם עבורכם יש פתרון פשוט. אם גיליתם את המצב בשלב מוקדם, תוכלו לטפל ולמנוע את החמרתו בקלות יחסית. קבעו בהקדם תור לרופא השיניים. הרופא יוכל לאבחן את סוג מחלת החניכיים, ולהתאים תכנית לטיפול בהתאם לחומרת המצב.

במקרים הקלים יותר, הטיפול בחניכיים הוא יחסית פשוט. אחד הטיפולים הוא גרידת חניכיים- תהליך בו מסירים את הרובד החיידקי, האבנית והרקמות המתות שהצטברו על שורשי השיניים בקרבת החניכיים.

במקרים חמורים יותר, יש לבצע ניתוחי חניכיים, במהלכם משקמים את שורשי השיניים ועצם החניכיים הפגועים.

במקרים פתולוגיים, כגון נסיגת חניכיים, פגיעה מאסיבית בשורשי השן והתרופפות השיניים, יהיה צורך, לאחר שיקום החניכיים, לבצע השתלת שיניים.

כפי ששמתם לב, דלקת חניכיים היא תופעה נפוצה, לא מאוד מסובכת וברוב המקרים קלה למניעה על ידי היגיינת שיניים נכונה. שמעו לעצתנו ונסו ככל שביכולתכם לפעול לפי ההנחיות ולהשתייך למועדון האקסקלוסיבי של 10% מהאוכלוסייה שאינם סובלים ממחלות חניכיים. אם כבר התפרצה לכם דלקת חניכיים, טפלו בה בזמן. ואם כל זה לא עזר, תעשו לעצמכם ולשיניים שלכם טובה, ובחרו רופא טוב ומקצועי, שיודע מה הוא עושה- ועושה את זה מצוין.

פתרונות למצבי קיצון