fbpx

השתלת שיניים ממוחשבת בטכנולוגיית CAD / CAM

השתלת שיניים ממוחשבת בטכנולוגיית CAD / CAM

זמן קריאה: 2 דקות

השתלת שיניים ממוחשבת בטכנולוגיית CAD/CAM – פסגת הטכנולוגיה הדנטלית

השתלת שיניים ממוחשבת היא כבר חלק בלתי נפרד מתפישת הטיפול של מרפאות השיניים המובילות בישראל ובעולם. בשנים האחרונות השתנתה התפישה של טיפולי השתלת שיניים מהגישה שהייתה רווחת בעבר, על פיה התאימו את הלסת של כל מטופל לאמצעי הטיפול הקיימים – לתפישה שבה מבצעים התאמה אישית של כל טיפול למצב הייחודי של כל מטופל ומטופלת.

שינוי זה נוצר בין היתר בזכות התפתחות טכנולוגית בתחום ה- CAD/CAM, שאיפשרה לבצע השתלת שיניים ממוחשבת.

השתלת שיניים ממוחשבת בטכנולוגיית CAD / CAM
השתלת שיניים ממוחשבת בטכנולוגיית CAD / CAM

 

דוגמא קלאסית לשינוי הזה הוא נושא חוסר העצם בלסת העליונה. בעבר (ובמרפאות רבות גם היום), היו מבצעים טיפולים של הרמת סינוס כדי ליצור משטח עצם שאליו יוכלו לעגן את השתלים הדנטליים אצל אנשים שחסרה להם עצם הלסת העליונה ובכך בעצם התאימו את המטופל והמטופלת לטיפול, לסוגי השתלים הדנטליים הקיימים.

שינוי תפיסה בתחום השתלות השיניים

כיום, לעומת זאת, הגישה במרפאות המובילות היא להתאים שתלים דנטליים ייחודיים למצבים כאלו. כך למשל פותחו שתלים זיגומטיים שהם שתלים דנטליים ארוכים יותר המאפשרים עיגון של מערכת השיניים החדשה ישירות לעצם הזיגומה (עצם הלחי). בצורה זו ניתן להעניק למטופלים פתרון יצירתי שאינו דורש לבצע אצלם טיפולים מקדימים מורכבים וכואבים כדי "להכין את השטח" לקראת השתלת שיניים עתידית.

השתלת שיניים ממוחשבת

השינוי הזה הוא לא דבר של מה בכך, מכיוון שהוא מצריך מצד רופא השיניים יכולות לבצע ניתוח ואבחון מצב הלסת של כל מטופל ומטופלת, ולראשונה, במהלך השתלת שיניים, להתייחס לשינויים שקיימים בלסתות שונות של אנשים שונים. לעזרתם של רופאי השיניים באה הטכנולוגיה. פיתוחים טכנולוגיים מתקדמים שעומדים לרשות רופאי שיניים בישראל ובעולם מאפשרים לראשונה לשפר משמעותית את יכולת האבחון ותכנון הטיפול.

CAD / CAM – הופכת הדמיה למציאות

אחת הטכנולוגיות המתקדמות האלו היא טכנולוגיית CAD / CAM, קיצור של computer-aided design and computer-aided manufacturing. טכנולוגיית CAD / CAM זו לוקחת את הדמיות תלת הממד שבוצעו למטופל או המטופלת בעזרת מכשיר ה-CT, ומאפשרת לרופא השיניים לתכנן את מיקומי השתלים הדנטליים בפה ולעצב את מבנה הגשר והכתרים שיותקנו בהמשך. בדרך זו יכול רופא השיניים לקחת בחשבון את קו החיוך הטבעי של המטופל או המטופלת ולתכנן את מיקום השתלים הדנטליים לנקודות מדויקות שבהן יש עובי מקסימלי לעצמות הלסת.

אבל כאן לא מסתיים התהליך. כיום נעזרות המרפאות המובילות במדפסות תלת ממד שמאפשרות להן בקלות ובמהירות להפוך את התכנון המוקדם שנעשה בעזרת טכנולוגית CAD / CAM למציאות ומאפשרות לרופא השיניים לייצר במעבדת השיניים תוך שעה מבנה מדויק של גשר וכתרים.

פריצת דרך רפואית ואסתטית

השימוש בטכנולוגית CAD / CAM מתבטא בשטח בשני המישורים הכי חשובים למטופלים. מצד אחד הדיוק שבתוצרים המותאמים ללסתו של המטופל או המטופלת מונעים השתלת שיניים במקומות עם עצם דקה מידי ומקטינים את הסיכוי לחיכוך של השתלים והגשר עם החניכיים. בכך, מאפשרת הטכנולוגיה הזו להקטין עוד יותר את הסיכונים לכישלון של השתלות שיניים. מצד שני, הטכנולוגיה המתקדמת משפרת משמעותית את התוצאות האסתטיות של הטיפול. כאשר מבנה הגשר והכתרים יושב בצורה מדויקת מול מבנה הלסת של המטופל או המטופלת, החיוך נראה טבעי לחלוטין ויושב בצורה מושלמת בפה.

בלוג השתלת שיניים
לחיוג מהיר למרפאה