fbpx

השתלת שיניים ממוחשבת: החידושים העתידניים של השתלות השיניים

השתלת שיניים ממוחשבת: החידושים העתידניים של השתלות השיניים

זמן קריאה: 3 דקות

השתלת שיניים ממוחשבת היא כבר מזמן לא מדע בדיוני.
מרנטגן דיגיטלי שמסייע בהפחתת קרינה ועד לרובוט בסין שמשתיל שיניים ללא מגע יד אדם (כן, כן, קראתם נכון!). כל החידושים העתידניים של השתלות השיניים – ממש כאן במאמר שלפניכם

USB, אייפון, איי רובוט: ההמצאות הטכנולוגיות של השנים האחרונות מקלות על חיי היומיום שלנו והופכות אותם לפשוטים יותר, אך הן אינן פוסחות גם על התחום הרפואי. בזכות תחקיר, ניסויים ופיתוח טכנולוגיים, תהליכים רפואיים שהיו בעבר ארוכים, מעיקים וכואבים – הפכו להיות מהירים ויעילים הרבה יותר, ביניהן גם השתלת שיניים. בשנים האחרונות, מלבד המעבר משיטה שמרנית לשיטת השתלת שיניים, נוספו חידושים טכנולוגיים נוספים להליך הרפואי הזה.

הנה כמה דוגמאות.

שמרו על הבריאות: רנטגן דיגיטלי ידידותי

כיום, הודות לטכנולוגיה, קיימות מרפאות שיניים עם מעבדה אינהאוס, אשר מספקת צילום רנטגן דיגיטלי. צילום כזה מעניק הדמיה של מצב הפה ישירות למחשב באיכות גבוהה. היתרון הגדול של השימוש בטכנולוגיית ההדמיה החדשה הוא הפחתה משמעותית ברמות הקרינה הגבוהות, וכמובן – הזמינות על מסך המחשב. כך שבמקום להתרוצץ בין מכוני הדמיה, לעמוד בתור ולחכות לפענוח הצילום, כבר במסגרת פגישת ההכרות מתבצע אבחון יסודי ומדויק באמצעות הרנטגן הדיגיטלי. כך ניתן לבנות תכנית טיפולים ייעודית בהתאם למצב הפה והלסת של כל מטופל ומטופלת.

צילום רנטגן דיגיטלי

צייר לי כתר: השתלת שיניים ממוחשבת בטכנולוגית קד/קם (CAD/CAM)

מדובר בטכנולוגיה של השתלת שיניים ממוחשבת אשר נכנסה לשימוש טכנאות השיניים לפני כעשרים שנה, ומשלבת שיתוף פעולה של רופאים עם מעצבים גרפיים, טכנאים וצורפים במעבדת השיניים. העיקרון בטכנולוגיה זו הוא עיצוב דיגיטלי שלאחריו מתבצע ייצור אוטומטי של המוצרים, בדרך כלל שתלים דנטליים או כתרים. אך ההליך הזה אינו מתבצע באופן אוטומטי לחלוטין: המכונות במחלקת הייצור אמנם מייצרות את הצורה המדויקת בהתאם לעיצוב הדיגיטלי, אך בסופו של דבר מוענק "פיניש" סופי במגע אנושי של הטכנאי או טכנאית השיניים.

השתלת שיניים ממוחשבת בטכנולוגית cad/cam

עצם בלסת? ממש לא חובה: שתל זיגומטי

פיתוח טכנולוגי ייחודי במינו בתחום השתלות השיניים הוא השתלת שיניים זיגומטית. מדובר בשתל דנטלי ארוך מהרגיל, אשר מתחבר, במקום אל עצם הלסת החסרה, אל עצם הזיגומה (הלחי). מדובר בהמצאה אשר חוסכת פרוצדורה מורכבת וכואבת של הרמת סינוס ומהווה בשורה חשובה לריפוי מצב שיניים בעייתי גם עבור מטופלים מחוסרי עצם.

שתלים זיגומטיים ארוכים לחוסר עצם בלסת העליונה
שתלים זיגומטיים ארוכים לחוסר עצם בלסת העליונה

השתלת שיניים ממוחשבת שמדפיסה: שתלים בתלת מימד

מדפסות תלת המימד אשר צוברות תאוצה בתעשיות שונות, משמשות גם את תחום רפואת השיניים. כיום, בטכניקה מהפכנית, ניתן להדפיס את אבני היסוד של השתלת השיניים – השתלים הדנטליים עצמם. זאת, באמצעות סריקה באיכות גבוהה בקרינה של לסת מחוסרת שיניים, שלאחריה מדפיסים דגם "נאמן למקור" של הלסת. בדרך כלל טכנולוגיה זו מתאימה לפתרון בעיות כמו לסת ללא עצם. השלב שאחרי הוא עיצוב "אוכף" – מעין רשת ש"רוכבת" על איזורים של הלסת, המולבשת מתחת לחניכיים (במקום ברגים שחודרים לעצם הלסת).

השתלת שיניים ממוחשבת - הדפסת 3D
השתלת שיניים ממוחשבת – הדפסת 3D

וואו, לא ייאמן: רובוט שמשתיל שיניים

בשנת 2017, נודע כי קיים בסין רובוט אשר שמשתיל שיניים ללא מגע אדם. הרובוט תוכנן בבית חולים אוניברסיטאי ופיתוחו ארך כארבע שנים. הרובוט כבר הצליח לבצע השתלת שיניים בהצלחה, כאשר בחדר הטיפולים נוכחו רופאים שלא ביצעו שום תפקידי אקטיבי. הטכנולוגיה המיוחדת הזאת תוכננה כדי להתגבר על מחסור עצום ברופאי שיניים בסין ולצמצם את שיער הטעויות הכירורגיות הגבוה להחריד בתחום הדנטלי.

מה צופן העתיד בתחום השתלות השיניים? רק הזמן יגיד.
הטכנולוגיה ממשיכה להתפתח ולהשתכלל עם הזמן, כך שיתכן כי בעוד מספר שנים, ישטפו את תחום רפואת השיניים פיתוחים חדשניים אף יותר. עד אז, חשוב לזכור: אמנם השתלת שיניים הפכה להליך רפואי טכנולוגי פשוט ויעיל, אך הוא דורש מיומנות וניסיון בשימוש בטכנולוגיות שונות, כך שכדאי לבחור לא רק את סוג הטיפול – אלא גם את המרפאה המבצעת אותו.

בלוג השתלת שיניים
לחיוג מהיר למרפאה