fbpx

שיניים תותבות בגיל צעיר

שיניים תותבות בגיל צעיר

זמן קריאה: 3 דקות

שיניים תותבות בגיל צעיר – הרקע

שיניים תותבות בגיל צעיר הן לא תופעה נדירה. תתפלאו, אבל לא רק בני הגיל המבוגר נאלצים להשתמש בשיניים תותבות. קיימים גם אנשים צעירים אשר חיים מזה שנים עם תותבות ומסתירים זאת מהסביבה. כיצד התותבות מזיקות לבריאות ולאיכות החיים ומה האלטרנטיבה? סקירה מלאה

שיניים תותבות בגיל צעיר? יש דבר כזה
שיניים תותבות בגיל צעיר? יש דבר כזה

את רוב האנשים מכה הפתעה גדולה כאשר הם מתוודעים לעובדה הבאה: יש לא מעט צעירים אשר משתמשים בשיניים תותבות. שיניים תותבות אמנם מקושרות חברתית ותרבותית לגיל מבוגר ותחלואי זקנה, אך המציאות מוכיחה שלא תמיד כך הדבר. למעשה, כל מי שמזניח את שיניו במשך שנים, לא שומר על היגיינת פה נכונה, מעשן באופן מופרז או סובל ממחלות חניכיים, בין אם צעיר או מבוגר – יתכן שיאלץ להשתמש בשלב מסוים בחייו בשיניים תותבות.

למה צעירים בוחרים בשיניים תותבות?

שיניים תותבות משמשות פתרון מלאכותי להחלפת שיניים טבעיות, בין אם חלק מהשיניים ובין אם את מערכת השיניים כולה, והפתרון הזה עדיין קיים בימינו, למרות חידושי הטכנולוגיה. לשימוש בתותבות יש כמה יתרונות: ראשית, מדובר בפתרון קל כביכול – אם חסרות שיניים, פשוט קונים סט של שיניים חלופיות ושמים בפה. שנית, עבור הסובלים מחרדה דנטלית, אופציית השתלת שיניים נדמית כמפחידה מדי לפתרון הבעיה וההעדפה הברורה היא להשתמש במתקן מלאכותי, גם אם לא נוח כל כך. בנוסף, במקרי חוסר עצם בלסת, יש הבטוחים שאין מה לעשות ולא מכירים את האופציה שלהשתלת שיניים זיגומטית או בזאלית.

שיניים תותבות – נזק לכל החיים

השיניים התותבות אמנם מהוות פתרון קל וזול יותר – אך אינן בהכרח הפתרון האופטימלי לטווח ארוך, ולעיתים הוא עלול אף להזיק בטח כאשר מדובר על שיניים תותבות בגיל צעיר שאמורות לשמש את המטופל לאורך שנים רבות. אחת מתופעות הלוואי החמורות ביותר של שימוש ממושך בשיניים תותבות הוא אובדן הדרגתי של עצם הלסת. השיניים התותבות למעשה ממוקמות על החניכיים ללא חיבור לעצם, וברגע שהגוף מזהה שאין צורך בעצם הוא מפסיק את בנייתה. בסופו של דבר, הדבר מקשה על השתלת שיניים עתידית וגורם לפנים להראות מצומקות ולא אסתטיות. כמו כן, שחיקת החניכיים כתוצאה מהתותבות מלווה לא פעם גם בדלקות חניכיים כרוניות וכאבים עזים. סכנה נוספת שמיוחסת לשיניים התותבות היא הגדלת הסיכון בהתפתחות סרטן הפה, עקב פציעה של רקמת החניכיים ורקמת הלחי הפנימית.

אצל צעירים המצב יכול להיות אפילו בעייתי יותר. מאחר ששיניים תותבות מהוות תחליף מלאכותי, הן מאלצות את המשתמשים בהן לשנות את אורח החיים שלהם, ובגיל צעיר אנשים נוטים להתנסות בחוויות חדשות. בין אם מדובר בטיול תרמילאים ארוך בחו”ל, קפיצת בנג’י או כל חוויית אקסטרים אחרת, שיניים תותבות מקשות על התפקוד. כמו כן, השימוש בתותבות מגביל את אפשרויות המזון, צורת האכילה ואפילו אופן הדיבור. הרגלי החיים של צעירים סובלים מירידה משמעותית בחופש הספונטניות – הם נאלצים להתכונן מראש לכל אכילה בחוץ ולנגוס באופן מצומצם באוכל.

גם מהבחינה הרפואית צעירים נמצאים בקבוצת סיכון גדולה יותר. שימוש בתותבות לאורך זמן שוחק את רקמות החניכיים עד שצורתן משתנה, ואז קורים שני דברים (מעבר לכאבים ולאי הנוחות):

1. התותבות אינן מתאימות יותר לפה ויש להחליפן.

2. החניכיים עלולות לשנות את צורתן עד כדי כך שהשתלת שיניים עתידית הופכת להיות הליך רפואי סבוך לעיתים אף בלתי אפשרי.

עבור אנשים צעירים בתחילת דרכם, חבל מאד לאבד את ההזדמנות לבצע השתלת שיניים בעתיד ולהסתמך רק על שיניים תותבות.

גם עבור הדימוי העצמי השיניים התותבות עלולות להוות נזק. ההתעסקות עם השיניים התותבות מסורבלת ומביכה מאד, ורבים הצעירים אשר שומרים אותה בסוד. החרדה מפני הסוד שיתגלה פוגמת באיכות החיים.

שיניים תותבות בגיל צעיר ניתן בקלות להחליף בשיניים קבועות
שיניים תותבות בגיל צעיר ניתן בקלות להחליף בשיניים קבועות

שיניים תותבות בגיל צעיר. מה האלטרנטיבה?

כיום כבר ברור כי השתלת שיניים היא הפתרון הדנטלי המושלם עבור כל מי שסובל מחוסר שיניים בפה או שיניים קיימות שאינן מתפקדות כראוי. בחלוף השנים האחרונות פותחה טכניקת “העמסה מידית” או בשמה הפופולארי All on 4, שיטה ייחודית בעלת עקרון אשר שאול מתחום האורתופדיה, אשר מרכז את הטראומה לפה בהליך אחד של השתלת שיניים, עם אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד. בשיטה זו למעשה ניתן להשתיל את כל השיניים בפעם אחת, לחסוך זמן ממושך של סבל ולחזור לפונקציונליות מלאה של השיניים. גם במקרים קיצוניים של חוסר עצם יודעים רופאי השיניים המובילים לטפל – השתלות זיגומטיות או בזאליות יכולות לפתור את הבעיה.

איכות החיים עם מערכת שיניים חדשה ובריאה במקום שיניים תותבות היא טובה משמעותית מהחיים עם השיניים התותבות – יש חופש לאכול את כל סוגי המזונות ולחייך בנינוחות, אין מגבלות תפקוד, אי נוחות ומבוכה ואין צורך להחליף כל כמה שנים את השיניים התותבות עקב אי התאמתן לפה.

שיקום הפה
לחיוג מהיר למרפאה